کد مطلب:276976 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

نتیجه بحث
بنابراین آنچه از مفهوم این دو نقل متفاوت در مورد «سیدحسنی» و یا رهبری اصلی نهضت بدست می آید مختلف و متفاوت است، و معلوم نیست كه رهبر اصلی نهضت كیست و آنكه بكوفه می رود كدام است. و باز معلوم نیست كه آیا «حسنی» خود شخصیت جداگانه و مستقلی است یا اینكه تحت فرمان «سیدحسینی» می باشد و همچنین معلوم نیست اگر واقعا «حسنی» و «حسینی» دو نفر سید هستند كه از شرق و ایران پرچمها را رهبری می كنند كدامیك از آنها بكوفه می رود و با حضرت بیعت می نماید و كدامیك عازم شام و بیت المقدس می شود.

بهر حال، روی این بیان و تحقیقی كه درباره ی نقل «صراط المستقیم» و كتاب غیبت شیخ طوسی- علیه الرحمه - بعمل آمد در مورد اثبات وجود «سیدحسنی» نتیجه ی مطلوب بدست نمی آید.

باز هم تأیید:

اینك، باز هم برای اینكه به میزان اختلافی كه در مورد كلمه ی «حسنی» در نسخه های مختلف كتابها روی داده است پی ببرید، حدیث دیگری را كه مستقیما در رابطه با خروج سیدحسنی از امام صادق علیه السلام رسیده است و آنحضرت ضمن یك مصاحبه طولانی و سؤال و جوابی مفصل با یكی از یاران خاص خود بنام «مفضل» مشروحا پیرامون نهضت «سیدحسنی» سخن گفته است در اینجا می آوریم تا شاید بدینوسیله مشكل نهضت سیدحسنی، حل گشته و به نتیجه ی مطلوبی دست یابیم.